ویژگی های روغن موتور خوب
سیاره آبی
ارائه مطالب جالب
جمعه 20 آبان 1390برچسب:, :: 20:11 :: نويسنده : زینب سلطانی

ویژگی های روغن موتور خوب:

ویژگی های روغن موتور خوب:

شاید به دفعات شنیده و یا خوانده باشید که روغن موتور را در 5000 ، 10000 کیلومتر و یا بیشتر ، باید تعویض نمود . دلیل ذکر این اعداد برای کارکرد ر وغن چیست و چرا برای روغن های مختلف متفاوت است . مجموعه مطالبی که در خصوص روغن موتور ارایه خواهد شد ، اطلاعات مناسبی را در خصوص موارد تاثیر گذار در تعویض روغن در اختیار خوانندگان محترم قرار خواهد داد .

چرا روغن موتور باید تعویض شود ؟
روغن از زمان شروع بکار موتور در معرض اکسیده شدن و تجزیه حرارتی قرار گرفته و روغن پایه آن آلوده شده و از کیفیت آن کاسته می شود وهمچنین مواد افزودنی استاندارد آن نظیر مواد افزودنی پاک کننده نیز، مصرف می شوند . در این حالت خاصیت روانکاری ، پاک کننده و جذب ذرات معلق و ناخالصی ها ، کاهش می یابد .

آیا سیاه شدن روغن موتور نشاندهنده زمان مناسب تعویض روغن است ؟
این تصور که سیاه شدن روغن نشانه خراب شدن وعدم کیفیت آن می باشد ، صحیح نمی باشد . اگر در دستگاه یا موتور خودرو روغن پس از مدتی تغییر رنگ ندهند و اصطلاحا" سیاه نشود ، می باید در اسرع وقت آن را تعویض نمود زیرا ، سیاه شدن شدن روغن به علت خاصیت پاک کنندگی دوده ناشی از احتراق و جذب ذرات معلق و ناخالصی روغن موتور می باشد . در غیر این صورت ، ذرات ناخالصی و دوده بر روی قطعات متحرک موتور رسوب کرده و *باعث جلوگیری از انتقال حرارت ، ساییدگی زودرس قطعات ، روغن سوزی ، کاهش راندمان و توان موتور می شود .

عوامل موثر در مدت زمان کارکرد و تعویض روغن موتور :
1.
شرایط کاری موتور مانند : رانندگی با سرعت بالا، رانندگی با بار بیش از حد استاندارد در جاده هایی با شیب زیاد ، در جا کارکردن زیا موتور در ترافیک های سنگین ، رانندگی با سرعت بالا در هوای سرد قبل از گرم شدن روغن موتور ، خاموش روشن نمودن موتور به دفعات زیاد در هوای سرد و رانندگی در جاده های خاکی و گرد و غبار به مدت طولانی
2.
کیفیت احتراق موتور ( تنظیم به موقع موتور و رفع ایرادات برقی و سوخت رسانی )
3.
کیفیت روغن موتور و سوخت مصرفی
4.
کیفیت ***** های هوا و روغن و تعویض به موقع آنها

نوع و کیفیت سوخت مصرفی چه تاثیری در تعویض روغن دارد ؟
سربی که برای بهسوزی به بنزین اضافه می شد ، پس از ورود به روغن موتور باعث اکسیده شدن سریعتر روغن و افت کیفیت روغن می گردید که خوشبختانه در حال حاضر حذف شده است . بنزین با اکتان پایین به دلیل ایجاد احتراق ناقص و اضافه نمودن دوده به روغن می شود که این موضوع نیز با کاهش خاصیت روانکاری روغن می شود . استفاده از بنزین های سوپر متناسب با تکنولوژی موتور ، این مشکل را تا حدودی بر طرف می کند .

آیا نوع روغن در مدت زمان تعویض آن ، موثر می باشد؟
با پیشرفت تکنولوژی ساخت موتورها ، شرایط کارکرد موتور از لحاظ افزایش دور ، نسبت تراکم بالا ، دمای احتراق بیشتر ، فشار زیادتر به یاتاقانهای ثابت و متحرک بیشتر شده است . لذا در این راستا سازندگان روغن موتور را براین داشته است تا روغن هایی مستناسب با تکنولوژی موتور ها یا زمان تعویض بیشتر تولید نمایند . امروزه با توجه به استاندارد های زیست محیطی ، تبخیر و کاهش سطح روغن موتور محدود شده است و سرریز روغن به منظور تامین کسری روغن موتور کاهش یافته است .
از آنجا که در بازار انواع روغن ها با درجات و کیفیتهای مختلف موجود می باشد ، پیشنهاد می شود با رجوع به دستور العمل کارخانه سازنده خودرو ، نسبت به استفاده از روغن توصیه شده و تعویض به موقع آن با توجه به نکات بیان شده ، اقدام نمایید .

انتخاب روغن مناسب ، تضمین کننده عمر طولانی و راندمان بالای موتور:
برای انتخاب یک روغن موتور خوب ، عوامل و پارامترهای مختلفی باید مدنظر قرار گیرد. یک روغن موتور مرغوب ،*دارای گرانروی مناسب و ضریب اصطکاک بسیار پایین بوده و توانایی روانکاری بخش های مختلف و قطعات متحرک موتور را داراست . ضمنا" روغن موتور علاوه بر سازگاری با ترکیبات پلیمری موجود ؛ باید دارای اثرات بازدارندگی خوبی در مقابل زنگ زدگی ،* خوردگی ،*اکسیداسیون و سایش باشد .

وظایف روغن موتور به طور کلی شامل موارد زیر می باشد :
1.
کاهش اصطکاک قطعات متحرک موتور
2.
کاهش سایش قطعات موتور
3.
خنک نمودن قطعات داخلی موتور
4.
تمیز نگهداشتن قطعات داخل موتور از دوده و ترکیبات حاصل از تجزیه روغن و رسوبات بین قطعات
5.
آب بندی کامل بین سیلندر و پیستون
6.
محافظت قطعات موتور در مقابل خوردگی
7.
کارکرد بهینه قطعات متحرک موتور در دماهای مختلف

پایه گرانروی روغن :

ویسکوزیته یا گرانروی ، مقاوت سیال در مقابل جاری شدن است . از لحاظ گرانروی ، روغن به دو بخش تقسیم می شود .

·
الف : روغن های تک درجه ای Mono Grade
·
ب : روغن های چند درجه ای یا چهار فصل Multi Grade

امروزه استفاده از روغن های تک درجه ای مانند 30 یا 40 ، در موتورها توصیه نمی شود و روغن های چند درجهای (*چهار فصل ) ،*کاربرد بیشتری دارند . این روغن ها مطابق طبقه بندی SAE ( انجمن مهندسی خودرو ) ، به صورت زیر تعریف می شوند . 20W50 , 10 W 40 . عدد قبل از W نشاندهنده گرانروی روغن موتور در دمای پایین بوده و هرچه این عدد کمتر باشد ، قابلیت استفاده در دمای پایین تر را دارا است . عدد بعد از W ، نشاندهنده گرانروی در دمای بالا بوده و هرچه این عدد بزرگتر باشد ، روغن در دمای بالتر چسنده تر و سفت تر خواهد بود .
مهمترین و با اهمیت ترین خاصیت روغن ، حضور آن ازلحظه استارت تا خاموش شدن موتور به صورت بی وقفه است . به نحوی که با تمامی قطعات متحرک و ثابت د رتماس باشد . لذا ویسکوزیته روغن بایستی به گونه ای انتخاب شود که بهترین حالت روانکاری را در کمترین زمان ، ممکمم سازد . ضمن اینکه خودرو در حالت سرد به راحتی استارت خودروده و بدین ترتیب عمر باتری و استارت طولانی تر شود .

مشخصات روغن :
انستیتو نفتی آمریکا APIبرای طبقه بندی روغن ها بر چسب کیفیت و فناوری ساخت آنها کد بندی خاصی ابداع نموده است . حرف اول ، معرف نوع موتور محل مصرف ( حرف C برای خودروهای دیزلی و حرف S برای برای خودروهای بنزینی )*و حرف دوم ، نشاندهنده سطح کیفیت روغن خواهد بود . به این مفهوم که حرف A پایین ترین سطح کارایی را نشان می دهد و با بالا رفتن حروف سطح کارایی نیز افزایش خواهد یافت . مانند SG , SJ , SL , SM ,… سطوح کارایی بالاتر ، نشان از میزان افزودنی های بیشتر در روغن بوده و در تست ازمایشگاهی و عملکردی ، شرایط حادتری را تحمل می کنند . افزودنی های مختلف ، مقاومت روغن را برای شرایط سخت حراری و فشار زیاد موتور بهینه می کنند .
روغن های توصیه شده توسط شرکت های سازنده خودرو دارای خواص لازم بوده و نبایستی افزودنی های متفرقه موجود در بازار را به آن اضافه نمود . زیرا موجب اختلال در عملکرد و خواصی که از باتدا در روغن وجود دارد می شوند .

نکات مهم :
1.
سیاه نشده روغن در حین کارکرد ، نشانه مرغوبیت آن نیست بلکه به این معناست که روغن قابیت جذب ذرات اسیدی و ناخالصی را نداشته است .
2.
از ترکیب چند روغن با یکدیگر و مصرف همزمان آنهادرموتور خودداری نمایید .

معرفی و علائم شناسایی روغن های ایساکو :
·
معرفی روغن موتور SG 20 W 50
این روغن موتور ویژه مصرف در خودروهای پژوآردی ، روآ ، پیکان و کلیه خودروهای توصیه شده با این سطح کیفی میباشد .

·
علائم شناسایی :
1.
دارای عبارات API SG/CD , SAE 20W50 , SG 015 بر روی برچسب ظرف 2- درج لوگوی فارسی ایساکو بر روی برچسب ظرف
2.
حک لوگوی فارسی ایساکو بر روی ظرف 4 لیتری و لوگوی لاتین ایساکو بر روی در ظرف
3.
بر چسب با رنگ پس زمینه آبی روشن به همراه در آبی
4.
دارای سریال ردیابی محصول
5.
دارای ظرف و در پلمپ شده
6.
بسته بندی شده در ظرف های 1 و 4 لیتری

·
معرفی روغن موتور SJ 20 W 50
این روغن موتور ویژه مصرف در خودروهای پژو 405 ، پارس و سمند و کلیه خودروهای توصیه شده با این سطح کیفی میباشد .

·
علائم شناسایی :
1.
دارای عبارات API SJ/CF-4 , SAE 20 W 50 , SJ020 بر روی برچسب ظرف
2.
درج لوگوی فارسی ایساکو بر روی برچسب ظرف
3.
حک لوگوی فارسی ایساکو بر روی ظرف 4 لیتری و لوگوی لاتین ایساکو بر روی در ظرف
4.
بر چسب با رنگ پس زمینه ابی روشن به همراه در خاکستری
5.
دارای سریال ردیابی محصول
6.
دارای ظرف و در پلمپ شده
7.
بسته بندی شده در ظرف های 1 و 4 لیتری

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 26
بازدید دیروز : 18
بازدید هفته : 45
بازدید ماه : 1865
بازدید کل : 35563
تعداد مطالب : 484
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1